loading...
ساحلي به نام نماز
بسم الله الرحمن الرحيم


 



 

حمید رضا طیبی بازدید : 118 دوشنبه 09 بهمن 1391 نظرات (2)

 

امام باقر (ع ) :

بنی  الاسلام علی خمس : الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة


اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ،زکات ، حج ، ولایت .

 

( کافی ، ج ۲، ص ۱۷ )

حمید رضا طیبی بازدید : 780 دوشنبه 09 بهمن 1391 نظرات (1)

مسجد مقدس‌ جمكران‌
 
 مهم‌ترين‌ پايگاه‌ شيعيان‌ شيفته‌ و عاشقان‌ دل‌ سوختة‌ حضرت‌ بقية‌ الله، ارواحنا فداه‌، مسجد مقدس‌ جمكران‌، در شش‌ كيلومتري‌ شهر مذهبي‌ قم‌ است‌. مطابق‌ آمار، همه‌ ساله‌، بيش‌ از پانزده‌ ميليون‌ عاشق‌ دل‌ باخته‌، از سر تا سر ميهن‌ اسلامي‌ و جهان‌، در اين‌ پايگاه‌ معنوي‌، گرد مي‌آيند، نماز تحيّت‌ مسجد و نماز حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌، عجل‌ الله تعالي‌ فرجه‌ الشريف‌، را در اين‌ مكان‌ مقدس‌ به‌ جاي‌ مي‌آورند، با امام‌ غايب‌ از ابصار و حاضر در امصار و ناظر بر كردار، رازِ دل‌ مي‌گويند، استغاثه‌ مي‌كنند، نداي‌ «يا بن‌ الحسن‌!» سر مي‌دهند، از مشكلات‌ مادّي‌ و معنوي‌ خود سخن‌ مي‌گويند، با دلي‌ خون‌بار، از طولاني‌ شدن‌ دوران‌ غيبت‌، شكوه‌ها مي‌كنند.
 آنان‌ كه‌ از شناخت‌ عميق‌تري‌ برخوردارند، به‌ هنگام‌ تشرف‌ به‌ اين‌ پايگاه‌ ملكوتي‌، همة‌ حوائج‌ شخصي‌ خود را فراموش‌ مي‌كنند و همة‌ مشكلات‌ دست‌ و پاگير زندگي‌ را به‌ فراموشي‌ مي‌سپارند و تنها «ظهور سراسر سرور منجي‌ بشر، امام‌ ثاني‌ عشر، حضرت‌ ولي‌ عصر، روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ فداه‌» را مسئلت‌ مي‌كنند؛ زيرا، اگر اين‌ حاجت‌ برآورده‌ شود، ديگر مشكلي‌ نخواهد ماند، و اگر اين‌ حاجت‌ روا نشود، حلّ ديگر مشكلات‌، مشكل‌ اساسي‌ را حل‌ نخواهد كرد.

حمید رضا طیبی بازدید : 553 دوشنبه 09 بهمن 1391 نظرات (0)

 

 

تمام وضوها را به يكى از دو صورت مى توان انجام داد: 1 . وضوى ترتيبى ؛ 2 . وضوى ارتماسى .
دستور وضوى ترتيبى در وضوى ترتيبى چهار چيز واجب است :
واجب اول شستن صورت از رستنگاه مو، يعنى از جايى كه موى سر بيرون مى آيد تا آخر چانه از طرف طول و عرض آن به مقدارى كه بين انگشت وسط وشست قرار مى گيرد كه اگر مختصرى از اين مقدار را نشويد، وضو باطل است و براى آنكه يقين كند اين مقدار كاملا شسته شده ، بايد كمى اطراف آن را هم بشويد و البته بايد توجه داشت كه اين مقدار بايستى از بالا به پايين شسته شود.

حمید رضا طیبی بازدید : 274 دوشنبه 09 بهمن 1391 نظرات (0)

احكام نماز(وقت‏شناسى، قبله‏شناسى، و پوشش ).نام مولف محمد وحيدى

مقدمه به خواست خداوند متعال و تحت عنايات ائمه معصومين -عليهم السلام ما براى سهولت در يادگيرى ، مسائل و احكام نماز را در سه دسته كلى تقسيم بندى نموده و مورد بررسى قرار مى دهيم : احكام نماز:- مقدمات نماز- مقارنات يا واجبات نماز- خلل (پيشامدها) مقدمات نماز: 1- طهارت ؛ 2- پوشش ؛ 3- بر طرف كردن نجاست از بدن ؛ مقدمات 4- وقت شناختن ؛ 5- قبله شناختن ؛6- مكان نماز گزار از نمازجهت پاك بودن ، غصبى نبودن ، پست و بلند نبودن ، بى حركت بودن و... مقارنات يا واجبات نماز: 1- قيام ؛ 2- نيت ؛ 3- تكبيرة الاحرام ؛ 4- قرائت ؛ 5- ركوع ؛ نماز 6- سجود؛ 7- تشهد؛ 8- سلام ؛ 9- ترتيب ؛ 10-موالات ؛11- صحت تلفظ قرائت و اذكار نماز؛ 12- ؛ طمانينه . خلل (پيشامدها):- خللى كه بر اثر انجام مبطلات نماز پيدا مى شود- خللى كه بر اثر رعايت نكردن مقدمات و واجبات نماز پيدا مى شود: - خلل عمدى - خلل غير عمدى :- به خاطر جهل به حكم - به خاطر اضطرار يا اكراه - به خاطر سهو و نسيان - به خاطر شك توضيح و تشريح هر يك از مباحث ياد شده را تحت عناوين ذيل دنبال مى كنيم : بخش اول : وضو و مسائل مربوط به آن بخش دوم : غسل و مسائل مربوط به آن بخش سوم : تيمم و مسائل مربوط به آن بخش چهارم : پوشش بخش پنجم : وقت شناسى بخش ششم : قبله شناسى بخش هفتم : مكان نمازگزار بخش هشتم : اذان و اقامه بخش نهم : نيت بخش دهم : تكبيرة الاحرام بخش يازدهم :قيام بخش دوازدهم : قرائت بخش سيزدهم : ركوع بخش چهاردهم : سجود بخش پانزدهم : تشهد بخش شانزدهم : سلام بخش هفدهم : ترتيب بخش هجدهم : موالات بخش نوزدهم : صحت تلفظ قرائت و اذكار بخش بيستم : طمانية بخش بيست و يكم : خلل (خللى كه در نماز رخ مى دهد) كتاب حاضر به بررسى هفت بخش اول اختصاص دارد و ساير مباحث در جلدهاى بعدى مورد بحث قرار خواهد گرفت .

حمید رضا طیبی بازدید : 438 شنبه 07 بهمن 1391 نظرات (0)

نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن 5رکوع و 2سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، زلزله و هر حادثه غیر عادى که باعث ترس بیشتر مردم شود. در این ویدئوی آموزشی چگونگی خواندن نماز آیات آموزش داده شده است.

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود کنید

حمید رضا طیبی بازدید : 141 چهارشنبه 04 بهمن 1391 نظرات (0)

نماز آدينه
اي به آيين پاك آيينه
ساده و بي ريا و بي كينه
اين همه روشني ، مگر داري
جاي دل آفتاب در سينه
 ازدحامت حضور بيداري است
در صفوف نماز آدينه
 دستهايت كليد معبد عشق
با خدا آشناي ديرينه
آرمان بلند شعر من است
درك آن دستهاي پر پينه
آشنا كن مرا به آيينت
اي آئينه ، آي آئينه !
فاطمه راكعي

حمید رضا طیبی بازدید : 139 چهارشنبه 04 بهمن 1391 نظرات (0)

خداوندا! اي كه زبان صبح را با نطقي روشن باز كرده و پاره هاي شب تاريك را از آسمان رانده و هستي را با برنامه اي معين به گردش در آورده و خورشيد را فروزندگي بخشيده و با وجودت ، راه دستيابي به خود را فراهم كرده اي!
خدايا! دروازه هاي صبح را با كليد مهرباني ات به روي ما باز كن.
پرردگارا! با سر انگشتان اميد بر در رحمت تو مي كوبم ، به تو روي مي آورم و از تو مي خواهم كه روزم را با صبحي آكنده از نور هدايت و سلامتي دين و دنيا آغاز كني و با پوششي نگه دارنده از دشمني ها و خطاها به شام برساني كه تو به هر كاري توانايي.
 ترجمه قسمتي از دعاي صباح حضرت اميرالمومنين(ع)

حمید رضا طیبی بازدید : 205 یکشنبه 05 شهریور 1391 نظرات (1)


   افزايش فشار خون يكي از شايعترين دلايل مراجعه به پزشك در سرتاسر دنياست. بعنوان مثال يكي از جديدترين آمارها ، در ايالات متحده آمريكا ، شايعترين بيماريي كه افراد را ناگزير به استفاده از دارو ، مي كند افزايش فشار خون ذكر كرده است (1)  ، به علت عوارض خطرناك و متعددي كه اين بيماري در بسياري از اعضاي بدن از جمله قلب و مغز و كليه و چشم و .. دارد ، سعي و اهتمام فراواني در دانش پزشكي براي پيشگيري و كنترل اين بيماري در پيش گرفته شده است .

حمید رضا طیبی بازدید : 180 یکشنبه 05 شهریور 1391 نظرات (0)

گروهي از نويسندگان مسلمان ، كوشيده اند ، در حركات حين نماز اعم از قيام و قعود و ركوع و سجود جنبه هايي از نرمش عضلاني و ورزش بدني را بجويند و آن را با نرمش هاي متداول ديگر كه منجر به استراحت و آمادگي عضلاني مي شوند ، مقايسه كنند .

حمید رضا طیبی بازدید : 195 یکشنبه 05 شهریور 1391 نظرات (0)


     هر انسان طبيعي در حدود 3/1 عمر خود را در خواب به سر مي برد و تاثير خواب بر روان و جسم انسان از دانسته هاي مسلم علم پزشكي است . بطوريكه امروزه تغييرات خواب انسان از پيش آگهي هاي مهم و قابل توجه در زمينه ابتلا به بيماريها ، به حساب مي آيد .
به عنوان مثال ، در اشخاص مبتلا به افسردگي ، ميزان خواب به نحو چشمگيري ، افزايش و يا به ندرت ، كاهش پيدا مي كند . تغييرات خواب انسان در بيماريهاي جسمي نيز بسيار چشمگير است ، بخصوص اگر تاثير ناراحتي هاي روان انسان بر جسم او را در نظر داشته باشيم و به ياد آوريم كه بيش از 60 درصد مراجعه كنندگان به بيمارستانهاي عمومي ، در واقع از يك مشكل رواني رنج مي برند.
     به اين ترتيب ايجاد بهداشت خواب ، در واقع يك ركن مهم بهداشت رواني و جسمي به حساب مي آيد و هر عاملي كه در تنظيم بهداشت خواب موثر باشد ، پيشگيري كننده و حتي درمانگر بسياري از بيماريهاي جسمي و رواني است .
     امروزه ، نخستين اصلي كه در ايجاد بهداشت خواب ، توسط جديدترين منابع علمي دنيا توصيه مي شود “ بيدار شدن هر صبح سر يك موقع مشخص از خواب است ” (1)
     يك نگاه كلي به جدول اوقات شرعي ، نشان مي دهد ، كه وقت نماز صبح ، در تمام طول سال ، با در نظر گرفتن تغييرات ناشي از حركات وضعي و انتقالي زمين ، زمان ثابتي است و اقامه كننده نماز صبح ، با برخاستن پس از اذان  در واقع اساسي ترين گام را در جهت رعايت بهداشت خواب و در نتيجه آن ، سلامت بدني و تعادل رواني برداشته است .

حمید رضا طیبی بازدید : 211 جمعه 20 مرداد 1391 نظرات (0)

س: پدرم سكته مغزى نموده و مدت دو سال مريض بود و بر اثر سكته قادر به تشخيص خوب و بد نبود، يعنى قدرت تفكر و تعقل از او سلب شده بود. در اين دو سال نماز و روزه خود را انجام نداده است. آيا قضاى نماز و روزه او بر من كه پسر بزرگ خانواده هستم، واجب است؟ البته مى‏دانم كه اگر وى بيماريهاى مذكور را نداشت، قضاى نماز و روزه‏هاى او بر من واجب بود. اميدوارم مرا در اين مسأله راهنمائى فرمائيد.

حمید رضا طیبی بازدید : 294 جمعه 20 مرداد 1391 نظرات (0)

يكى از اعمال عمره و حج ، طواف است ، يعنى هفت دور گشتن به دور خانه خدا با شرايطى كه در مناسك حج آمده است ، بعد از تمام شدن طواف بايد فورا ( بين آن دو فاصله نشود و تأخير در حدّ متعارف مانعى ندارد)  دو ركعت نماز   به نيت نماز طواف مثل نماز صبح در كنار مقام ابراهيم بخوانند و نبايد بين نماز وطواف فاصله بيفتد يا در جاى ديگرى غير از مقام ابراهيم خوانده شود.

حمید رضا طیبی بازدید : 203 جمعه 20 مرداد 1391 نظرات (0)

 

خواندن نماز میت بر هر مسلمانی (و هر کسی که در حکم مسلمان است) در صورتی که شش سال او تمام شده باشد، واجب است. نماز میت را باید پس از غسل کردن میت و حنوط و کفن کردن او خواند و اگر نماز میت پیش از اینها یا در بین اینها خوانده شود کفایت نمی‌کند.

حمید رضا طیبی بازدید : 194 جمعه 20 مرداد 1391 نظرات (0)

نماز آيات به واسطه چهار چيز واجب مى شود: اول : گرفتن خورشيد، دوم : گرفتن ماه ، اگر چه مقدار كمى از خورشيد و ماه گرفته شود و كسى هم از آن نترسد. سوم : زلزله اگر چه كسى هم نترسد. چهارم : رعد و برق و بادهاى سياه و سرخ و مانند اينها، در صورتى كه بيشتر مردم بترسند.

حمید رضا طیبی بازدید : 201 چهارشنبه 18 مرداد 1391 نظرات (0)


نمازهای واجب شش است : اول نماز یومیه ، دوم نماز آیات ، سوم نماز میت ، چهارم نماز طواف واجب خانه كعبه ، پنجم نماز قضای پدر و مادر كه بر پسر بزرگتر واجب است ، ششم نمازی كه بواسطه اجاره و نذر و قسم و عهد واجب میشود . نمازهای واجب یومیه نمازهای واجب یومیه پنج است : ظهر و عصر ، هر كدام چهار ركعت ، مغرب سه ركعت ، عشا چهار ركعت ، صبح دو ركعت .
مسأله 728
در سفر باید نمازهای چهار ركعتی را با شرایطی كه گفته میشود دو ركعت خواند.

حمید رضا طیبی بازدید : 462 سه شنبه 17 مرداد 1391 نظرات (0)

عنوان کتاب : احكام نماز و روزه بيماران
نویسنده : ستاد اقامه نماز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
نوبت چاپ : اول
شمارگان : 5000
قطع : وزيري
موضوع : موضوع: 1 - اصلي: آموزش احكام نماز و روزه بيماران 2 - فرعي (كليد واژه‌ها): نماز، روزه، بيماران، پرستاران . خلاصه / چكيده كتاب: نماز مهمترين ذكر واجبي است كه تا واپسين لحظات زندگي بر عهده آدمي است. گاهي بيماران به دليل عدم آگاهي يا فقدان شرايط حداقل لازم در كاراقامه نماز خود به هنگام بستري شدن در بيمارستان دچار مشكلاتي مي شوند و حتي بعضي از آنها علي‌رغم اعتقاد خود، نماز خواندن را به زمان مرخصي از بيمارستان و فراهم شدن مجموعه شرايط مطلوب موكول مي كنند غافل از اينكه شرع مقدس با توجه به شرايط بيماري و بيمارستان، روشهاي مناسب و آسان‌گيري هاي ويژه‌اي را براي آنان در نظر گرفته است. در اين كتاب، نويسنده به همه مسائلي كه مربوط به نماز و روزه بيماران بوده،پرداخته و احكام آن را بيان نموده است و در ضمن از فتاوي حضرت امام خميني(ره) در اين مورد نيز سود جسته است

حمید رضا طیبی بازدید : 235 سه شنبه 17 مرداد 1391 نظرات (0)

عنوان کتاب : پرستش آگاهانه

نویسنده : دکتر محمّدرضا رضوان طلب

نوبت چاپ : دهم

شمارگان : 5000

قطع : 

موضوع : بی‌ترديد، انديشه و پرستش آگاهانه از برترين امتيازهای آدمی و وجه افتراق بين او و حيوان است. نماز، فرآيند انديشه و تجسّم پرستش

انديشه مندانه است. انديشه در آغاز هستي و هستي بخش و رابطه‌ی او با انسان، وي را به ستايش ربّ العالمين فرا مي‏خواند، تفكّر در مورد

واپسين راه اين پيمايش، ما را به خضوع در بارگاه باری تعالیٰ و راهبر نَشْأة ديگر مي‏كشاند، تا تنها و تنها او را بستاييم و بر آستان بی‌نيازش، پيشانی

بساييم. 

حمید رضا طیبی بازدید : 191 سه شنبه 17 مرداد 1391 نظرات (1)


س _ نمازهاي يوميه چند نماز مي باشد؟
ج ـ نمازهاي واجب يوميه پنج نماز است.

س _ نمازهاي يوميه به ترتيب كدام و چند ركعت هستند؟
ج ـ نماز ظهر و عصر و هر كدام چهار ركعت. نماز مغرب سه ركعت. نماز عشاء چهار ركعت. نماز صبح دو ركعت.

س _ در سفر نمازهاي چهار ركعتي چگونه خوانده مي شود؟
ج ـ در سفر بايد نمازهاي چهار ركعتي را دو ركعت خواند.

حمید رضا طیبی بازدید : 155 سه شنبه 17 مرداد 1391 نظرات (0)


س _ نماز هاي واجب چند قسم است؟
ج ـ نمازهاي واجب شش قسم است.

س _ نمازهاي واجب كدام است؟
ج ـ اول: نمازهاي يوميه. دوم: نماز آيات. سوم: نماز ميت. چهارم: نماز طواف واجب خانه خدا. پنجم: نماز قضاي پدر و مادر كه بر پسر بزرگتر واجب است. ششم: نمازي كه به جهت اجاره، نذر، قسم و عهد واجب مي شود.

حمید رضا طیبی بازدید : 173 سه شنبه 17 مرداد 1391 نظرات (0)


س _ نماز در بين اعمال مذهبي و ديني در چه رتبه اي قرار دارد؟
ج ـ نماز از مهمترين اعمال دين است. اگر مورد قبول درگاه خداي متعال واقع شود عبادتهاي ديگر نيز قبول مي شود و اگر پذيرفته نگردد ديگر اعمال نيز قبول نمي شود.

س _ نماز چگونه انسان را از گناه پاك مي كند؟
ج ـ همان گونه كه انسان اگر شبانه روزي پنج نوبت در نهر آبي شتشو كند چرك در بدنش نمي ماند نمازهاي پنج گانه نيز انسان را اين گونه از گناهان پاك مي سازد.

س _ نماز در چه هنگامي بايد خواند؟
ج ـ مستحب است انسان نماز را در اول وقت بخواند.

س _ مثل و حال كسي كه نماز را سبك مي شمارد چيست؟
ج ـ كسي كه نماز را سبك بشمارد مانند كسي است كه نماز نمي خواند.

س _ رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم راجع به كسي كه نماز را سبك مي شمارد چه فرمودند؟
ج ـ پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: « كسي كه به نماز اهميت ندهد و آن را سبك شمارد سزاوار عذاب آخرت است».

س _ رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم راجع به مردي كه وارد مسجد گرديد و مشغول  نماز شد اما ركوع و سجودش را كامل بجا نياورد چه فرمودند؟
ج ـ حضرت فرمودند: « اگر اين مرد در حالي كه نمازش اين گونه است بميرد بر دين من از دنيا نرفته است».

س _ نماز را چگونه بايد خواند؟
ج ـ انسان بايد مراقب باشد با عجله و شتابزدگي نماز نخواند و در حال نماز به ياد خدا با خضوع و وقار باشد و متوجه باشد با چه كسي سخن مي گويد و خود را مقابل عظمت و بزرگي خداي متعال بسيار كوچك و ناچيز ببيند.

س _ اگر انسان در حال نماز كاملاً متوجه معبود و با خضوع و وقار باشد چه حالاتي به او دست مي دهد؟
ج ـ اگر انسان در هنگام نماز كاملاً به اين مطلب توجه كند از خود بي خبر مي شود چنان كه در حال نماز تير را از پاي مبارك اميرمومنان علي عليه السلام بيرون كشيدند و آن حضرت به در آوردن تير اعتنا نكردند به طوري كه گفته مي شود توجه نداشتند.

س _ نمازگزار چه كارهايي انجام دهد؟
ج ـ نمازگزار بايد توجه و استغفار نمايد. گناهاني كه مانع قبول شدن نماز است مانند: حسد، كبر، غيبت، خوردن حرام، آشاميدن مسكرات، ندادن خمس و زكات، بلكه هر گناهي را ترك كند.

س _ سزاوار است نمازگزار چه كارهاي ديگر انجام دهد؟
ج ـ سزاوار است كارهايي كه ثواب نماز را كم مي كند بجا نياورد.

س _ انجام چه كارهايي ثواب نماز را كم مي كند؟
ج ـ در حال خواب آلودگي خودداري از بول به نماز نايستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نكند.

س _ چه كارهايي ثواب نماز را زياد مي كند؟
ج ـ انگشتر عقيق به دست كردن، لباس پاكيزه پوشيدن، شانه و مسواك كردن، و خود را خوشبو نمودن.

حمید رضا طیبی بازدید : 339 سه شنبه 17 مرداد 1391 نظرات (0)

 نه من و نه تو و نه هيچ كس ديگر از فرداي خودش با خبر نيست. هيچ كس نمي داند امروز كه در نهايت شادماني است ، امروز لباس سلامتي به تن دارد و امروز كه نعمت ها دورش را گرفته اند ، تا چند روز ديگر دوام خواهند آورد. خدا بهتر از هركس مي داند كه سكه ي زندگي ما چند طرف دارد و سيب گردان روزگار چه رنگ هايي را به ما نشان خواهد داد. به همين خاطر ، پيامبر (ص) و اولادش را براي ما فرستاد تا در مواقع خطر دستمان را بگيرند و چراغ راهمان باشند. يكي از اين راه ها خواندن دعاست.امام موسي كاظم (ع) دعايي را به يارانشان ياد دادند كه هنگام گرفتاري و حاجتمندي به دادشان برسد و كليد صندوقچه ي حاجاتشان باشد. اين دعا به " دعاي سريع الاجابه " شهرت دارد.

 

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نوای بلاگ


    آمار سایت
  • کل مطالب : 100
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 700
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 906
  • بازدید ماه : 1,628
  • بازدید سال : 16,641
  • بازدید کلی : 78,334